SPRING BREAK

9.04 - 08.05 2022

Spring Break
Vårutställning sammansatt av Hanna Melkersson och Nora Söder
09.04 – 08.05 2022

 

Utställningen bär titeln Spring Break för att det dels sammanfaller årstidsmässigt, men även för att vi valt konstverk som kan kommunicera med detta samhällsfenomen som idag främst äger rum på andra sidan Atlanten. Fenomenet kan även relatera till europeiska charterresor och tala om klassmarkörer, ungdomskulturer, att arbeta pisshårt för att sedan åka iväg, ha the time of your life, ev ackumulera någon annans livsstil, leka rik, frossa och för att sedan återvända till sin vardag.

Mattias Norströms Palm Pen handlar om den arbetslösa farsan som drömmer om att bli snickare för att kunna bjuda familjen på semester.I Samira Tohidis Alanya 2011 ser man en blond kvinna påväg till stranden från sitt all inclusive-hotel, och i Tova Tillianders Monica och Harry möter man ett fruset ögonblick ur Bergmans skildring av några ur Stockholms arbetarklass som söker sexuell frigörelse en sommar.

Spring break, sägs börja i det antika Grekland under ”Anthestreia”. Man firade Dionysos. Under tre dagar var det dans, sång, kvinnor dekorerade sig med blommor och män tävlade i vem som kunde dricka rött vin snabbast. I flera verk förekommer symboliska och mytologiska motiv som kapslar in historiska passager och för tankarna till att hänge sig åt lust och bryta regler. Med tiden har fenomenet amerikaniserats och vin har bytts ut mot binge-drinking, sol, bad och knark.

Utställningen befinner sig precis som oss, i en pre-apokalyptisk västvärld där det förekommer överdimensionerade uttryck av stereotypa idéer, kapitalism, populärkultur och kändisar. I Linnea MF Larssons verk Me in fashion shooting at shopping mall I, möter vi konstnären som modell i Turkiet under 2010-talet. Hon anammar Martha Roslers kollage som uttrycker motsättningar mellan kön, klass, krig och konflikt.

I flera av konstverken manifesteras också en spring break-känsla genom okonventionella materialval, lustfyllda tillvägagångssätt och humoristiska motiv. Alexandra Karpilovskis Blue Maquette for a public sculpture 1 i frigolit påminner om Henri Matisses cut out-schabloner. Under sommaren 1952 säger han till sin ateljéassistent: ”I will make my own pool.”, varpå han klipper i blått papper och skapar verket The Swimming Pool för sitt matsalsrum som föreställer en bård av hav och simmande, badande silhuetter.

 

I utställningen visas totalt 82 konstverk av 41 konstnärer, medverkande konstnärer: Daniel EKTA Götesson, Sara Möller, David von Bahr, Stig Steijner, Elin Elfström, Rasmus Nossbring, Tove Kjellmark, Lotta Grimborg, Edith Hammar, Mark Frygell, David Åberg, Lovisa Axen, Fabian Bergmark Näsman, Alexandra Karpilovski, Vidar Ericsson, Martin Solymar, Björn Kjelltoft, Emma Amal Khanafer, Caroline Uggla, Sofia Viol, Unni Toivola, August Nilsson, Anja Fredell, Fanny Schwarz, Jessica Ekström, Lisa Liljeström, Victor Rankanen, Samira Tohidi, Leo Serck-Hanssen, Mira Cederwall Victorin, Erik Ernsäter, Esse McChesney, Emanuel Bylund, Linnéa M. F. Larsson, Karin Gyllerfelt, Lovisa Sköld, Adam Lexar, Tova Tilliander, William Reed, Malin Westin, Alvi Reybekiel och Mattias Norström’